Het geheugen van de vakbeweging


Herinneringen van Kees Marges

Van scheepswerktuigkundige tot internationaal vakbondsman 

Kees Marges, geboren op 26 juni 1944 in Rotterdam Zuid of beter gezegd: op Zuid. Ging na de Lagere School naar de HBS, deed daar de eerste klas tweemaal en stapte over naar de LTS. Daarop volgde de Machinistenschool, officieel de Hogere School voor Scheepswerktuigkundigen.
Kees heeft van 1964 tot 1969 gevaren. Aansluitend werkt hij tot 1976 bij de Federatie van Werknemers in de Zeevaart (FWZ), het tegenwoordige Nautilus International. Daarna komt hij in dienst van de Vervoersbond NKV, later Vervoersbond FNV. Tot 1993: dan stapt hij over naar de International Transport workers Federation (ITF), waar hij van 1993 tot aan zijn pensioen in 2004 werkt.
Vanaf 2020 heeft Kees Marges voor deze website zijn herinneringen vastgelegd. Het resultaat: een boeiende reeks autobiografische verhalen.

Alle verhalen in de serie ‘Herinneringen van Kees Marges’ 

  1. Mijn eerste reis  als scheepswerktuigkundige
  2. Rechtspraak aan boord
  3. Vlootbezoek en functiewaardering
  4. Holland America Lijn vervangt Europese scheepsgezellen door Aziaten
  5. Bestuurder bij de FWZ, Cao-onderhandelingen voorbereiden
  6. Met een weekendtas vol geld van boord
  7. Ondernemingsraden in de koopvaardij
  8. Retourtje Rotterdam-Utrecht
  9. Nieuwe baan als vakbondsbestuurder wegvervoer
  10. De gele bussen van het streekvervoer, HTM, staking Westland en de taxiwereld
  11. De Rotterdamse wilde stukgoedstaking in 1979
  12. Nederlaag maar ook succes in de Rotterdamse haven
  13. Containeroverslag: de ECT
  14. Werkgelegenheid en arbeidstijdverkorting
  15. Diep snijden in eigen vlees‘(deel1) Diep snijden in eigen vlees (deel 2)
  16. Onderhandelingen Container-CAO 1981
  17. Van stukgoed naar sterfhuis zonder gedwongen ontslagen
  18. Frans Swarttouw eist 1 miljoen gulden per stakingsdag
  19. Acties in de bulk, het graan en de ECT– met steun van Wim Kok
  20. Het woord voeren namens Nederland in de Verenigde Naties
  21. Ontslagen bij Rotterdam Terminal en atv
  22. Sterker door strijd in de Rotterdamse haven
  23. Britse mijnwerkersstaking
  24. Van der Louw-akkoord
  25. Triton – De werkgevers obsessie met het recht om werknemers te mogen ontslaan
  26. ECT overschrijdt opnieuw grenzen
  27. Werkgevers willen het Van der Louw akkoord opzeggen
  28. De Zoen van Delft

Zie ook het video-interview met Kees Marges: De impact van technologie op havenwerk (korte versie) . Er is ook een integrale videoversie van dit interview.