Het geheugen van de vakbeweging

  • 08/03/2021

Kees Marges – Nieuwe baan als bestuurder wegvervoer

Enkele weken nadat Kees Marges de FWZ had verlaten kreeg hij een telefoontje over een vacature bij de bedrijfsgroep havens van de Vervoersbond NVV Later bleek dat die vacature niet doorging, maar er kwam wel een vacature bij de bedrijfsgroep wegvervoer, ook in Rotterdam. Voor het pakket wegtransport, truck chauffeurs dus, openbaarvervoer, dat wil zeggen streekvervoer en de Haagse Tramweg Maatschappij, de HTM, en de Taxi in ons gebied van Zuid Holland. Kees Marges solliciteert en komt in een bedrijfstak dat op het punt staat de tachograaf in te voeren. Waarmee tal van spanningen zichtbaar worden.

Lees meer
  • 15/02/2021

Kees Marges – Retourtje Rotterdam-Utrecht

Met terechte trots werd op 17 mei 1974 de eerste federatie van NVV en NKV Vervoersbonden plus de zeeliedenbond FWZ aangekondigd. Andere bonden zouden volgen, daar was iedereen van overtuigd. Eerst maar eens proberen of een federatie stand kon houden, herinnert Kees Marges zich.

Lees meer
  • 31/01/2021

Kees Marges – Ondernemingsraden in de koopvaardij

Zeevarenden waren tot 1 januari 1970 uitgesloten van die medezeggenschap. Bij de invoering van een nieuwe wet op die datum vielen zij voortaan ook onder de WOR. Voor de koopvaardij was dat een hele omwenteling die veel vroeg van de directies, maar ook van de werknemers en hun vakbond herinnert Kees Marges zich.

Lees meer
  • 19/01/2021

Kees Marges – Met een weekend tas vol geld van boord

In de eerste helft van de jaren ’70 van de vorige eeuw herstartte de Internationale Transportarbeiders Federatie (ITF) de wereldwijde acties tegen de schepen die onder valse vlag voeren. Die acties waren begonnen na een ITF Congres in 1958. Kees Marges vertelt…

Lees meer
  • 14/12/2020

Kees Marges – Holland America Lijn vervangt Europese scheepsgezellen door Aziaten

De voor zijn gevoel meest ingrijpende beslissing waar Kees Marges bij de FWZ mee te maken kreeg, was het ontslag van Europese scheepsgezellen die voeren op de passagiersschepen van de Holland America Lijn (HAL) in 1971. Dat waren Nederlanders, maar ook veel ‘gelijkgestelde’ Spanjaarden en Kaap Verdianen Ze zouden vervangen moeten worden door goedkopere Aziaten, in dit geval Indonesische zeelieden.

Lees meer